BULAN BAHASA MELAYU  

Isnin, 18 Mei 2009

Bulan Bahasa Melayu anjuran Panitia Bahasa Melayu SK Gedok telah diadakan sepanjang Bulan Mac bermula 02 Mac 2009 hingga 31 Mac 2009. Majlis perasmian Bulan Bahasa Melayu ini telah diadakan pada 02 Mac 2009 dan disempurnakan oleh Tuan Guru Besar SK Gedok, En. Moktar bin Nyot. Tema Bulan Bahasa Melayu SK Gedok pada tahun ini ialah “Bersama Memartabatkan Bahasa Melayu”.

Bulan Bahasa Melayu ini merupakan salah satu aktiviti yang dijalankan mengikut takwim panitia Bahasa Melayu SK Gedok. Antara objektif diadakan Bulan Bahasa Melayu ini ialah supaya murid lebih menghargai dan sedar akan kepentingan memartabatkan Bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan. Selain itu, melalui Bulan Bahasa Melayu ini juga diharapkan murid dapat menguasai Bahasa Melayu dengan lebih baik. Murid-murid juga diharapkan dapat mengetahui pelbagai genre sastera yang terdapat dalam Bahasa Melayu.

Terdapat pelbagai aktiviti telah dirancang untuk dijalankan sepanjang Bulan Bahasa Melayu ini. Keprihatinan dan kerjasama daripada pihak pentadbir dan semua guru SK Gedok telah dapat menjayakan semua aktiviti yang dirancang dijalankan dengan lancar dan baik. Antara aktiviti yang dijalankan ialah :-
- Pertandingan Kuiz Tatabahasa (Tahap 2)
- Pertandingan Ejaan (Tahap 1 dan Tahap 2)
- Pertandingan Teka Silang Kata (Tahap 2)
- Pertandingan Mencipta Perkataan (Tahap 2)
- Pertandingan Deklamasi Sajak (Tahap 2)
- Pertandingan Syair (Tahap 2)
- Pertandingan Mengarang (Tahap 2)
- Pertandingan Tulisan Cantik (Tahap 1)
- Pertandingan Tulisan Berangkai (Tahap 2)
- Pertandingan Mewarna (Tahap 1)
- Pertandingan Melukis Poster (Tahap 2)
- Pertandingan Slogan Paling Kreatif (Tahap)



Kesemua aktiviti yang dijalankan telah mendapat sambutan yang menggalakkan daripada murid-murid SK Gedok. Semua pemenang dalam setiap pertandingan yang dijalankan menerima hadiah pada majlis penutupan Bulan Bahasa Melayu yang telah diadakan pada 6 April 2009.


Panitia Bahasa Melayu mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan kepada pihak pentadbir dan guru-guru SK Gedok kerana kerjasama yang diberikan dalam menjayakan program-program yang dijalankan sepanjang Bulan Bahasa Melayu. Panitia Bahasa Melayu juga mengucapkan terima kasih kepada semua murid yang mengambil bahagian dalam setiap aktiviti yang dianjurkan.





AddThis Social Bookmark Button


0 ulasan: to “ BULAN BAHASA MELAYU